Person that i idol the most


Michael Jackson ialah penyanyi, penulis lagu, penari dan dermawan Amerika Syarikat. Beliau digelar sebagai "King of Pop", dianggap sebagai salah satu tokoh kebudayaan yang paling penting pada abad ke-20 dan salah seorang penghibur terbesar dalam sejarah muzik.

Beliau telah memenangi lebih daripada 750 anugerah dan disenaraikan dalam Guinness Records sebagai artis yang paling banyak mendapat penghargaan sepanjang masa. Sumbangan Jackson kepada muzik, tarian dan fesyen, bersaa dengan kehidupan peribadinya yang diterbitkan, menjadikannya tokoh global dalam budaya popular selama lebih dari empat dekad.


Anak kelapan dari keluarga Jackson, Michael membuat penampilan profesionalnya pada tahun 1964 dengan adik-beradiknya, Jackie, Tito, Jermaine, dan Marlon sebagai ahli kumpulan The Jackson 5. Beliau memulakan kerjayanya solo pada tahun 1971 ketika di Motown Records, mencapai bintang solo bertaraf dunia dengan Off the Wall (1979). Pada awal 1980-an, Jackson menjadi tokoh yang dominan dalam muzik popular. Video muziknya, termasuk "Beat It", "Biliie Jean", dan "Thriller" dari album 1982 beliau Thriller, dikreditkan dengan memecahkan halangan kaum dan mengubah medium menjadi bentuk seni dan alat promosi. Populariti mereka membantu membawa saluran televisyen MTV menjadi terkenal. Bad (1987) ialah album pertama yang menghasilkan single nombor satu Billboard Hot 100. Jackson terus berinovasi sepanjang tahun 1990-an dengan video seperti "Black or White" dan "Scream", dan memupuk reputasi sebagai artis jelajah.


Melalui persembahan pentas dan video, Jackson mempopularkan teknik-teknik tarian rumit seperti "Moonwalk", yang mana beliau memberikan nama itu. Bunyi dan gayanya telah mempengaruhi artis dari pelbagai genre.











by: Muhammad Lukman Hakim bin Mohd Sani
      ALAM018906
      DME43C

Comments

Popular posts from this blog

BERBUKA WITH FRIENDS

Worst Event